Co to takiego ta Terapia Zajęciowa?
Jestem dyplomowanym Terapeutą Zajęciowym posiadającym uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego z wpisem do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego- Indywidualny Identyfikator Wpisu: 2400111799. Terapia Zajęciowa jest multidyscyplinarną, wspomagającą formą leczenia i rehabilitacji zaburzeń psychicznych lub sensorycznych, niepełnosprawności fizycznej, poznawczej lub poprawy ogólnego stanu zdrowia polegająca na uczestnictwie chorych w różnych formach celowej, produktywnej, zorganizowanej aktywności o charakterze odtwórczym, wytwórczym lub twórczym. Dobrze prowadzona, regularna terapia zajęciowa pozwala na rozwój pacjenta, zwiększenie jego samodzielności w czynnościach wykonywanych w życiu codziennym. Terapia zajęciowa pozwala pacjentowi odkryć umiejętności i predyspozycje do pracy i tworzenia, co zmniejsza frustrację pacjenta, pozwala na wykonywanie pracy i zajęć twórczych, które zmniejszają stres i napięcie nerwowe.
Aktywności wykonywane w ramach terapii zajęciowej poprawiają samopoczucie pacjentów oraz ich zdolności interpersonalne, czyli umiejętność porozumiewania się z innymi ludźmi, nawiązywanie rozmów, współpracy i przyjaźni. Celem Terapii Zajęciowej jest pomoc pacjentowi w odnalezieniu się w życiu na nowo. Dbając o dobro pacjenta, przystosowuję go do samodzielnego życia, oferując wsparcie psychiczne.
Terapia Zajęciowa ma oddziaływać stymulująco na wszechstronny rozwój klienta spełniając następujące funkcje:
- kształtowanie i doskonalenie kompetencji społecznych uczestników, w tym umiejętności współpracy w grupie,
- rozwijanie samodzielności oraz zaradności w wykonywaniu czynności dnia codziennego,
- kształtowanie umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia,
- rozwijanie zainteresowań oraz doskonalenie związanych z nimi umiejętności, - rozwijanie poczucia efektywności u uczestników i wzmacnianie ich pozytywnej samooceny.
Specjalizuję się w prowadzeniu warsztatów stanowiących otwartą formę terapii grupowych oraz indywidualnych, które mają za zadanie przeciwdziałanie zachowaniu destrukcyjnemu przez reedukację i meliorację niektórych cech osobowościowych, jak też kompensowanie typowych z punktu widzenia psychologii wychowawczej deficytów środowiskowych. Główną funkcją prowadzonych przeze mnie warsztatów jest w szczególności podwyższanie samooceny, eliminowanie braków w komunikacji interpersonalnej, eliminowanie zaburzeń zachowań społecznych oraz zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa.
Oferta dla firm
Trening umiejętności społecznych TUS
Podstawą efektywnego funkcjonowania w dzisiejszym świecie jest posiadanie niezbędnej wiedzy społecznej. Dzięki temu możemy określić kompetencje społeczne czyli zdolność do tworzenia i utrzymywania relacji z innymi ludźmi oraz nadawania im określonych wartości. Samo posiadanie tych kompetencji nie gwarantuje jednak umiejętności przełożenia ich na codzienne życie i zachowanie.
Dla dorosłych i młodzieży
W moich warsztatach stosuję trening umiejętności społecznych (TUS), ukierunkowany na rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wybrane techniki arteterapii, treningi autogenne, oraz wybrane metody komunikacji interpersonalnej ( komunikacja masowa i bezpośrednia) dla dorosłych i młodzieży.
Wspierane są komunikacja (np. umiejętność słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, zadawanie pytań), umiejętności prospołeczne (m.in. nawiązywanie kontaktu wzrokowego, tworzenie i utrzymywanie granic, pomaganie innym), radzenie sobie w trudnych sytuacjach (np. nauka asertywności, proszenie o pomoc) oraz takie sfery, jak emocje (rozpoznawania, nazywania stopniowanie) czy budowanie własnej tożsamości (m.in. odkrywanie swoich cech, mocnych i słabszych stron). Trening umiejętności społecznych daje możliwość przećwiczenia, modelowania czy też całkowitej zmiany zachowania.
Efektywność treningów danej osoby zależy od:
- potencjału
- zdolności komunikowania się
- inteligencji
- osobowości
- wychowania
- środowiska, w którym żyje
Są to cykliczne zajęcia grupowe o określonej i stałej strukturze, ukierunkowane na rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia socjoterapeutyczne dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
Warsztaty pracy do wyboru dla klienta indywidualnego
- Warsztat z kształtowania wzajemnych kompetencji społecznych /są to działania profilaktyczne, które dają dorosłym i młodzieży kluczową wiedzę i narzędzia do budowania relacji, komunikacji i współpracy z otaczającymi na co dzień nas ludźmi, praca nad kompetencjami miękkimi i twardymi/.
- Warsztat uczenia umiejętności redukowania napięcia emocjonalnego / warsztat obejmuje proste i skuteczne metody radzenia sobie ze stresem, bólem, napięciami czy trudnymi emocjami, dający ugruntowanie umiejętności i poszerzenie wiedzy o NMS -Naturalnych Metodach Samoregulacji/.
- Warsztat uczenia alternatywnych i bezpiecznych dla życia każdego uczestnika sposobów radzenia sobie z trudnościami / rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb będących źródłem negatywnych zachowań, wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo/.
- Warsztat budowania zaufania do siebie i wzmacnianiu poczucia własnej wartości / warsztat polega na wykorzystaniu odpowiednich metod i technik pracy nad samooceną, autoterapia jako praca nad sobą samym. Warsztat nauczy Cię zrozumienia samego siebie poprzez ćwiczenie uważności ( mindfulness) i techniki relaksacyjne.
- Warsztat promowania, wspierania i kształtowania nawyków prozdrowotnego stylu życia
Poniżej kilka pytań, na które znajdziesz odpowiedzi podczas pracy nad sobą na moich warsztatach.
Czym jest pewność siebie i jak ją budować w życiu osobistym i zawodowym?
Jak budować swoją tożsamość?
Co zrobić, żeby umieć dbać o siebie?
Skąd się biorą negatywne emocje?
Dlaczego czasami „się odpalam”?
Dlaczego czasami nie lubię siebie?
Dlaczego tak bardzo boję się oceny innych?
Dlaczego czuję smutek i osamotnienie?
Dlaczego zajadam problemy?
Dlaczego sam/a tak bardzo siebie krytykuję?
Dlaczego czuję, że nie rozumiem siebie?
Jak rozpoznać, czego potrzebuję?
Jak zaakceptować siebie?
Jak zbudować poczucie własnej wartości?
Jak pokonać lęk w relacjach z innymi?
Jak wyrażać wszystkie emocje?
Jak zbudować swoją siłę?
Jak brać więcej z życia?
Jak odczuwać więcej pozytywnych emocji?
Warsztaty pracy do wyboru dla grupy
- Warsztat z kształtowania wzajemnych kompetencji społecznych /są to działania profilaktyczne, które dają dorosłym i młodzieży kluczową wiedzę i narzędzia do budowania relacji, komunikacji i współpracy z otaczającymi na co dzień nas ludźmi, praca nad kompetencjami miękkimi i twardymi/.
- Warsztat uczenia umiejętności redukowania napięcia emocjonalnego / warsztat obejmuje proste i skuteczne metody radzenia sobie ze stresem, bólem, napięciami czy trudnymi emocjami, dający ugruntowanie umiejętności i poszerzenie wiedzy o NMS -Naturalnych Metodach Samoregulacji/.
- Warsztat uczenia alternatywnych i bezpiecznych dla życia każdego uczestnika sposobów radzenia sobie z trudnościami / rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb będących źródłem negatywnych zachowań, wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo/.
- Warsztat budowania zaufania do siebie i wzmacnianiu poczucia własnej wartości / warsztat polega na wykorzystaniu odpowiednich metod i technik pracy nad samooceną, autoterapia jako praca nad sobą samym. Warsztat nauczy Cię zrozumienia samego siebie poprzez ćwiczenie uważności (mindfulness) i techniki relaksacyjne.
- Warsztat promowania, wspierania i kształtowania nawyków prozdrowotnego stylu życia
/ warsztat obejmuje dostarczanie, porządkowanie i systematyzowanie wiedzy temat uzależnień, upowszechnianie konstruktywnych sposobów spędzania czasu wolnego, uświadamianie korzyści wynikających ze zdrowego stylu życia/. - Warsztat kreatywności, wrażliwości społecznej, odreagowania, przezwyciężanie blokad psychicznych związanych z lękami i dysforią poprzez techniki artystyczne /elementy arteterapii: psychorysunek, decoupage, scrapbooking, spontaniczne malowanie, florystyka, symbolika kolorów i ich wpływ na nasze emocje, psychologia kolorów w optyce wnętrza/.
Każde zajęcia poprzedzam opracowaniem odpowiedniego programu działań terapeutycznych (w oparciu o diagnozę, zainteresowania, potrzeby i możliwości jednostki/grupy).