Konsultacje w kryzysie psychologicznym
Posiadam uprawnienia do udzielania pierwszej pomocy psychologicznej w kryzysie legitymując się certyfikatem Konsultanta Kryzysowego nr KK/124451769/2024 Instytutu Pozytywnej Terapii Kryzysu. Jako konsultant kryzysowy specjalizuję się w pracy z osobami w kryzysie psychologicznym oraz w szeroko pojętej psychoedukacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych i kryzysowych. Jestem osobą, która jako pierwsza udziela emocjonalnego oraz psychologicznego wsparcia, osobie doświadczającej silnie stresowego lub kryzysowego wydarzania. Dzięki współpracy ze mną zostanie zminimalizowana sytuacja w której kryzys u takiej osoby osiągnie znacznie wyższe nasilenie. Opracowuję plan i strategię działania, aby mogli wrócić do swojej normy sprzed wystąpienia wydarzenia krytycznego.
Jak przebiega pierwsza pomoc psychologiczna w kryzysie?
Są to trzy spotkania podczas, których otrzymasz wsparcie.
- Pierwsze spotkanie trwa od 60 do 90 minut.
- Pozostałe dwie konsultacje trwają 60 minut.
- Spotkania odbywają się w gabinecie.
Metoda, na której pracuję podczas konsultacji kryzysowych jest zgodna z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization, WHO) w oparciu o model RAPID.
Przebieg konsultacji kryzysowej:
- Ocena potrzeb i funkcjonowania i diagnoza sytuacji Klienta
- Priorytezacja najważniejszych kwestii
- Plan i strategia działania
Model jest wzbogacony o wieloletnie doświadczenie praktyczne (interwentów kryzysowych) oraz badawcze w zakresie psychologii kryzysu, psychotraumatologii oraz interwencji kryzysowej.
Do kogo jest skierowana Konsultacja Kryzysowa?
Wpływ wydarzeń krytycznych, a szczególnie wydarzeń traumatycznych może być bardzo znaczny i utrzymywać się nawet przez całe życie, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania zaradcze. Jeżeli doświadczasz towarzyszą Ci trudności codziennego funkcjonowania, trudności w „ogarnianiu rzeczywistości”, czy trudności w utrzymaniu poczucia sensu i celowości życia a także pojawia się m.in. nieprzyjemne poczucie pobudzenia, niepokoju, zaburzenia snu (bezsenność lub wybudzenia w nocy), natrętne wspomnienia wydarzenia krytycznego w formie żywych obrazów oraz skłonność do wycofywania się z codziennych aktywności może to być sygnał, że właśnie doświadczasz kryzysu psychologicznego.
Możesz doświadczać kryzysu psychologicznego, jeżeli doświadczasz takich objawów jak :
- Fizjologiczne – zaburzenia snu i apetytu, poczucie pobudzenia, zmiana rytmu oddechu i ciśnienia krwi, wzmożona potliwość, drętwienie, drżenie, bladość lub czerwienienie się, zaparcia bądź biegunki oraz bóle i zawroty głowy, męczliwość,
- Poznawcze – zaburzenia: w postrzeganiu rzeczywistości, koncentracji uwagi i zapamiętywania, trudności w zakresie myślenia logicznego, zmniejszenie lub utrata zdolności realistycznej oceny, natrętne myśli lub wspomnienia o traumatycznym wydarzeniu, koszmary senne, ciągłe rozpatrywanie tego wydarzenia w kategoriach „co by było, gdyby...” ograniczona zdolność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji;
- Emocjonalne - silny lęk, niepokój, poczucie winy i krzywdy, złość, brak poczucia bezpieczeństwa, bezradność i poczucie utraty kontroli, smutek, apatia, poczucie braku sensu i negatywna wizja przyszłości, wahania nastrojów, niski stopień kontroli emocji;
- Behawioralnie - wycofywanie się z kontaktów społecznych i izolacja, nadmierna czujność i pobudzenie, nie podejmowanie codziennych aktywności, zachowania niespójne z przeżywanymi emocjami.
Pomagam osobom:
- będącym po stracie bliskiej osoby
- w przypadku doświadczania przemocy psychicznej i fizycznej
- nie radzącym sobie z agresją psychiczną i fizyczną wobec innych osób
- które doświadczyły rozstania/rozwodu
Po zakończonym trzecim spotkaniu każda skonsultowana przeze mnie osoba otrzymuje Dokument Współpracy Interdyscyplinarnej, który jest bardzo ważnym drukiem informacyjnym zawierającym wszystkie dane kontaktowe z instytucjami i podmiotami współpracującymi w dziedzinie pomocy społecznej, terapeutycznej oraz medycznej. Niezbędny dla osoby znajdującej się w kryzysie psychologicznym.
Pomoc pedagogiczno-resocjalizacyjna w obszarze profilaktyki kryminologicznej
Na czym polega pomoc pedagogiczno-resocjalizacyjna w obszarze profilaktyki kryminologicznej?
Świadczona przeze mnie pomoc jest odwzorowaniem zasady lepiej zapobiegać niż leczyć i polega na zapobieganiu ujemnym zjawiskom społecznym poprzez dobranie optymalnej metody pozwalającej uzyskać jak najlepsze rezultaty. Profilaktyka dotyczy osoby sprawcy danego czynu, określenia przyczyn jego czynu i warunków społecznych w jakich go dokonał.
Zdarza się, że coś lub ktoś popchnie Cię do zrobienia jakiegoś czynu niezgodnego z powszechnie obowiązującymi normami prawnymi oraz obowiązującymi obyczajami życia społecznego. Na początku jest fajnie, bo coś się dzieje…ale potem jest strach przed konsekwencjami, które Ciebie czekają. Zaczynasz czuć, że samodzielnie nie potrafisz poradzić sobie ze swoimi problemami. Masz wrażenie ze Twoje myśli podążają w kółko po tych samych torach i nie znajdujesz rozwiązania, zaczynasz zapędzać się w kozi róg. Okazuje się, że jednak potrzebujesz profesjonalnej pomocy w poradzeniu sobie z problemem, który nas wyniszcza psychicznie i społecznie. Aby Ci pomóc i pokazać możliwości wyjścia z sytuacji, w jaką się uwikłałeś jest właśnie pedagog resocjalizacji.
To specjalista, który posiada umiejętność rozpoznawania i diagnozowania sytuacji problemowych, zagadnień kryminalnych, a także pracy z osobami przejawiającymi zachowania patologiczne oraz naruszającymi normy prawne. Potrafi także wykorzystać i prawidłowo realizować metody pracy z indywidualnym przypadkiem w warunkach probacji oraz indywidualnie.
Pomoc pedagogiczno-resocjalizacyjna nastawiona jest przede wszystkim na człowieka jako jednostkę, na wspieranie go w trudnych życiowych sytuacjach, wynikających z braku zaradności, biedy i niedostatku, czego konsekwencją może być życiowe zagubienie, a często także łamanie norm prawnych.
W Warsztacie Dobrego Życia Athena stosuję oddziaływania korygujące niedostatki socjalizacji osób które pogubiły się społecznie oraz oddziaływania terapeutyczne w zakresie dysfunkcji prawidłowego funkcjonowania w środowisku społecznym.
Pomoc pedagogiczno resocjalizacyjna
Jestem z wykształcenia pedagogiem resocjalizacji i moim zadaniem jako specjalisty w tej dziedzinie jest modyfikowanie osobowości jednostki społecznej w celu przystosowania jej do życia w danej zbiorowości.
Podstawą mojego działania w tym obszarze pracy jest znajomość problematyki społecznej i ekonomicznej oraz wiedza z zakresu prawa karnego i polityki karnej, kryminologii, kryminalistyki, socjologii i psychologii i innych nauk.
Projektowanie procesu pracy pedagogiczno-resocjalizacyjnej musi być uświadomione i zaplanowane. Biorąc pod uwagę przede wszystkim potrzeby praktyki wychowawczej, metody resocjalizacji można podzielić ze względu na środki, którymi dysponuje pedagog przy realizacji zadań resocjalizacyjnych. W Warsztacie Dobrego Życia Athena mam do dyspozycji cztery zasadnicze rodzaje środków działań resocjalizacyjnych:
- osobiste walory własne lub innych osób
- sytuacje społeczne
- grupy formalne i nieformalne
- elementy kultury
Świadczę pomoc o charakterze wychowawczym, profilaktycznym, interwencyjnym i resocjalizacyjnym wobec osób opuszczających jednostki penitencjarne, wobec osób przebywających w schroniskach dla bezdomnych, a także w szkole, rodzinie czy w pracy indywidualnej z osobą takiej pomocy potrzebującej:
Pomoc w zakresie:
- Korygowania zachowań agresywnych wśród sprawców przemocy domowej
- Oddziaływań profilaktycznych na rzecz wspierania byłych więźniów w celu zapobieżenia ponownemu wejściu w konflikt z prawem, co w sposób bezpośredni wpływa na zwiększenie społecznego bezpieczeństwa
- Programowania działań resocjalizacyjnych w placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, terapeutycznych
- Rozpoznawania i diagnozowania sytuacji problemowych wymagających profilaktyki lub resocjalizacji wśród osób niedostosowanych społecznie (stosujących przemoc, nadużywanie substancji psychoaktywnych)
- Prowadzenia działań profilaktycznych w szeroko pojętej polityce zapobiegania przestępczości dzieci, młodzieży i dorosłych
TECHNIKI PRACY:
- trening autogenny /polega na uczeniu się i utrwalaniu samokontroli reakcji pacjenta na różne bodźce, w wyniku czego jednostka zdobywa możliwość najkorzystniejszego dla siebie reagowania w różnych sytuacjach społecznych/
- interpersonalny / celem treningu jest nabywanie umiejętności uczuciowego reagowania jednostki w kontaktach z innymi ludźmi. Działania interpersonalne służą kształtowaniu prawidłowych stosunków między jednostkami/
- socjodrama / to odmiana treningu kształtująca społeczne zachowania wychowanka. Przedmiotem oddziaływań w socjodramie jest grupa, jej działalność, panujące w niej stosunki, rodzaj i poziom jej aktywności/
- psychodrama / polega na ćwiczeniu sposobów konstruktywnego wyrażania własnych stanów emocjonalnych. Celem psychodramy jest wywołanie określonych zmian osobowości poszczególnych jednostek/
METODY PRACY:
- Metoda antropologiczna (antropotechniczna) - ukierunkowanie aktywności pacjenta poprzez: (doradzanie, przekonywanie, informowanie o decyzjach) oraz podtrzymywanie i intensyfikowanie jego aktywności (organizowanie doświadczeń, oddziaływania dyscyplinujące, wpływ osobisty).
- Kulturotechniczna- technika wzorów kulturowych (aspekt normatywny, behawioralny)
- Transteroretyczny Model zmiany Prochaskiego i DiClemente
- Elementy Treningu Zastępowania Agresji TZA.ART
- Elementy terapii behawioralno-poznawczej (CBT)
- Systemowa Terapia Rodzinna
- Mentalne metody radzenia sobie z trudnymi emocjami
- Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT)